Porno/alkohol

Porno/alkohol afhængig?

Nogle af de mænd der kontakter mig har fået øje på nogle af deres usunde vaner og forbrug og er nysgerrige på om de er blevet “afhængige”?

For eksempel af: Sukker, Fitness, Alkohol, stoffer, gambling/spil, piller, etc.Porno, Sociale medie platforme/online liv, E-mail, arbejde.

Et ret så omfattende område og jeg har her beskrevet de 4 forskellige niveauer, lidt om årsagen og lidt om den løsning der kan virke for dig.
Her er det vigtigt at adskille og forstå de forskellige niveauer

  1. Forbrug
  2. Overforbrug
  3. Misbrug
  4. Afhængighed

Herunder har jeg beskrevet forskellige eksempler i 1,2,3 og 4 niveauer.
Måske kan du genkende nogle af dem, måske har du lidt af dem hver især i forskellig grad?
Kombinationerne er lige så mange som der findes mennesker.
Og årsagerne er de samme for os alle.


Sukker

  1. Du snupper lidt slik, fordi du føler dig træt og har behov for ny energi.
  2. Du snupper lidt slik og pludselig er skålen tom og du kigger desperat efter en ny pose i skabet.
  3. Du ved godt at sukker er en pålidelig kilde til ny energi og du har altid et lager af slik/småkager. etc. Det er blevet en ven.
  4. Du har mistet kontrollen med din “søde tand”. Du har måske udviklet sukkersyge, overvægt, hjertekarsygdomme, og du er ved at give op.

Fitness

  1. Du tager en tur i fitness centret fordi du har behov for at røre på dig.
  2. Du planlægger sin uge efter hvornår man kan komme i Fitness og bliver frustreret når logistikken kikser.
  3. Du ved at du bliver sur og muggen, hvis du ikke kommer i Fitness og får brugt din krop. Du bliver fascineret af din fremgang og begynder at dyrke din krop som en gud.
    Du propper dig med steroider og alskens kost tilskud.
  4. Tiden foran spejlet og beundrende blikke er blevet din højeste prioritet. Din træning er blevet din religion. Du sammenligner dig konstant med andre kroppe og er besat af dit kosthold.
    Det bliver mere og mere ekstremt og oplevelses orienteret, konkurrencer, maraton, triatlon, vildere og vildere. Dit sociale liv er i fitnesscentret og din familie/partner har mistet kontakten med dig og du med dem.

Har du et stam værtshus?

Alkohol, stoffer, piller, etc.

  1. Du tager en øl, drink eller joint/pille for at roe nærvene.
  2. Du tager en øl, drink, joint eller pille, fordi du er oprørt eller presset eller glad og har behov for at “dampe af” og du ser det lidt som en belønning.
  3. Du tager en øl, drink, joint eller pille, igen og igen og skjuler dit misbrug og dulmer skammen over det ved at bruge endnu mere.
  4. Du er fortabt i dit misbrug og har mistet kontrollen. Det tager overhånd og du er havnet på en skråplan, en deroute der vil ende med at du rammer din bund eller du dør af det.

 Gambling/spil, her kommer mere,,

Porno

  1. Du klikker dig ind på erotiske sider for at få inspiration til dit sexliv.

    Favorit hjemmeside?

  2. Du føler dig tom og ensom, så du klikker ind på dine porno sider om aften og onanerer. Måske flere gang pr. dag.
  3. Du har dine favorit pornostjerner og hjemmesider og kender ritualet med at rigge dig til og planlægge dagens session foran skærmen. Det bliver mere hardcore og grænseoverskridende for, at det skal tænde dig.
  4. Dit liv handler om, både at skjule dine hemmeligheder, og det at udforske hvor ekstremt det kan blive. Du lever et dobbelt liv i din samvittighed og du har mistet troen på at du kan have et naturligt forhold til en kvinde af kød og blod.
    Du lever i en fantasi om hvad du ønsker og begærer og kombinerer muligvis denne afhængighed med andre misbrug.

Sociale medie platforme/online liv.

  1. Du tjekker lige “messenger” fordi du venter på svar fra din kæreste.
  2. Du har Messenger tændt i arbejdstiden, fordi du vil være tilgængelig for din partner hele tiden, også for hendes skyld.
  3. Du lever mere og mere af dit liv på sociale platforme og forveksler det med ægte kontakt til andre mennesker. Du scrolle på facebook, bruger timer på youtube videoer, nyheds junkie.
    Du føler panik vis du ikke ved hvad der foregår.
  4. Sociale platforme bliver det sted du udtrykker dig og viser dit liv. Flere platforme kørende samtidig. Facebook, Tinder , Twitter, Linked-In, etc. Du er i en konstant tilstand af “download” og føler det som en belønning hver gang du læser noget nyt eller ser et videoklip.

E-mail = enarmet bandit

  1. Du tjekker din e-mail fordi du venter svar fra din leverandør eller kunde.
  2. Man tjekker e-mail indbakken 5 gang i timen, fordi man er utålmodig og der kan jo være en eller anden ny mail.
  3. E-mail indboks er blevet til den enarmede bandit der styrer dig. Du klikker oftere og oftere ind og håber på en gevinst, du kan ikke styre det, det tager din koncentration og arbejdskraft, men du gør det alligevel.
  4. Du er ved at blive fyret, fordi det trigger dig enormt at tjekke din e-mail hele tiden. Den er blevet til en enarmet bandit der lover belønning, men alt du får er skuffelser.
    Du har mistet fokus over hvad der er vigtigt og du har sandsynligvis en kombination af de andre afhængigheder kørende.

Arbejdes narkoman

  1. Du arbejder en lille smule over fordi projektet kræver det bedste af dig og du bliver anerkendt og får ros.

    Vil de ikke, som du vil?

  2. Du udvikler perfektionisme og får svært ved at afslutte projekter. Hjemme venter en kold aftensmad og en sur partner.
  3. Du gør dig uundværlig på arbejdspladsen og har mistet tilliden til dine medarbejdere. Du knokler på for at bevise dit værd, du har totalt styr på situationen, men døgnet har for lidt timer.
  4. Arbejdspladsen og arbejdes livet er dit foretrukne stof.
    Det har blevet til en besættelse for dig, enten som iværksætter, perfektionist, præstations narkoman eller bare pisse bange for ikke at strække til eller føle dig god nok.

Fælles for forbruget, overforbruget  og misbruget
– er at de kan føre til afhængigheder du ikke længere kan kontrollere.
Du udvikler en ekstra personlighed, der sidder bag rattet og styrer dit liv.
Du har måske klare øjeblikke hvor du indser de faktiske forhold, eller andre gør dig opmærksom på det, men det affejer du glat fordi du har fuld kontrol. Men fakta er at du er forblændet af en illusion om kontrol.

Fælles for alle afhængigheder er at de ikke virker i forhold til det du tror de skal afhjælpe. De er ikke andet end en kompensations ordning for at dække dine underliggende behov. De behov du ikke er bevidst om.
Den dårlige nyhed
Afhængigheder er progressive i deres udvikling og gør dig mere og mere syg. Fysisk, mentalt, følelsesmæssigt og socialt.
Du er blevet afhængig når du ikke kan styre dig selv og har behov for dit “fix” for at føle dig normal

Ret sygt, ikke, men en logisk konsekvens af noget der løber løbsk.

Den gode nyhed
Som nævnt, er de en vane der er blevet til et ritual, sat i en sammenhæng mellem overbevisninger, følelser, triggere.
Alt finurligt konstrueret gennem årene, fordi vi ikke fik lært at lytte til vores behov og respektere våres grænser.
Vi bruger våres foretrukne stof til, både, at dulme abstinenserne af afhængigheden, men også for at opnå den kontakt til os selv vi mistede for længe siden. Det virker bare modsat.

Forstået på den måde at vi prøver at føle os hele ved at tilføre noget udefra. Vi er blevet afhængige af  denne strategi uden at udforske hvad det er vi i virkeligheden har behov for.
Hvordan vi selv kan gøre os hele.

Det vi søger
Er en autentisk kontakt til våres liv, våres hjerte og vores formål i livet.
Kald det kærlighed, kald det lige hvad du vil.
Når ikke er forbindelse til våres liv, bliver det meningsløst og vi lever et liv på “lappeløsningens” og “overspringshandlingens” holdeplads.

Hvad du kan gøre lige nu
Det der er vigtigt at forholde sig til i første omgang, er at afklare hvad der trigger en til at “bruge” og hvilke behov der ligger bagved triggeren. Når du forstår det, slipper behovet for dit “fix” ens jerngreb og du får et bevidst forhold til dig selv.
Du får valgmulighed til at leve dit eget liv.
Et selvstændigt liv.


Øvelse:
Vælg en af dine “ikke så tunge” overforbrug og husk tilbage på sidst du mener du “faldt i”.
Spiser slik, går på netter, arbejder lidt mere, smutter i fitness surfer på youtube, snupper en bajer eller to.

Spørg dig selv disse to spørgsmål:
Hvordan var humøret? Sur, glad, vred, ked af det, bange, etc.
Hvordan var din tilstand? Træt, sulten, søvnig, tørstig, kold, varm, øm i kroppen etc.

Tænk tilbage på situationen og spørg dig selv dette ene spørgsmål:
Hvad har jeg i virkeligheden behov for lige nu, når jeg er i dette humør og denne tilstand?

Et glas vand, en gåtur, en pause, lidt mad, eller snakket med en ven om noget, få sagt fra overfor noget.
Få taget en beslutning?

Gå hen og gør det i stedet for at gøre det usunde, du plejer at byde dig selv.
Træn dette en uge og mærk forskellen på selvtilliden.


Her kan du læse historien om min afhængighed

Ansvarlighed skaber frihed og du mestrer dit liv.
Tag en beslutning eller fortsæt.
Det er selvfølgelig op til dig selv, hvornår du har fået nok og er motiveret til at lave om på det.
Du behøver ikke synke ned på næste niveau du kan vise ansvarlighed og starte din optur her og nu.

  • Tag beslutningen nu og respekterer din mandighed og dit liv.
  • Tak beslutningen nu, så bliv fri for at skubbe den foran dig.
  • Det modsatte af afhængigheder er ikke afholdenhed, men selvrespekt.
  • Det er gevinsten ved at blive en fri mand igen.

Respekter din stolthed, din ære og din mandighed.
Det er måske den største gave du kan give dig selv og dem du holder af?

Send mig nogle ord og vi aftaler en uforpligtende gratis samtale.
Du får min umiddelbare coaching og sparring på situationen og vi afklarer om det jeg kan, dækker dine behov.

Venlig hilsen
Karl-Otto Sandvik
Mandecoach
Mentor for mænd i forandring.

BOOK DIN SESSION HER