De 5 trin i den afhængiges adfærds cyklus.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Du mener du har kontrol over situationen og ja, du har kontrol over din afhængighed, men ikke dig selv.
  2. Der kommer udfordringer, konflikter, dilemmaer, indre og ydre krav, som trigger dit stress og du føler dig presset. Dine nervesystem er mere eller mindre i alarmberedskab. Din afhængige personlighed begynder at planlægge dit afhængigheds ritual. Hvordan, hvornår og hvorhen.
  3. Du taber kontrollen og “bruger” dit foretrukne stof. Du kender turen og glæder dig fordi du mener du har fortjent det.
  4. Du vågner op efter din bytur, din porno session på nettet, dit kontrol tab og føler skyld over at have tabt kontrollen og skammen over den du er. Du kravler ind i dig selv.
  5. Dagene går og du børster krummerne af dugen, sætter kaffekoppen over pletten, hvis du forstår. Du bagatelliserer det der har sket, så galt var det vel heller ikke, det er jo normalt, dine venner gør det samme, det kunne jo ha været meget værre, etc.

Der går nogle dage og tavlen er vasket ren.

Du er tilbage ved udgangspunktet, du er tilbage i kontrol.
Problemet er bare at du lever i illusionen om kontrol, du er tilbage i kontrol i forhold til din afhængighed, ikke dig selv.

Du agerer på en måde udenom dig selv, udenom dine reelle behov, værdier og principper.

Er du i tvivl? Spørgsmål?
Du er altid velkommen til at kontakte mig uforpligtende hvis du har spørgsmål eller du har en situation du er i tvivl om hvordan du skal gribe an. Husk: Vi mænd går ofte alene med tingene. Alt for længe....

Tilbage til afhængigheds oversigt.